The Village, een liefdesverklaring

 

The Village, ondanks zijn tekortkomingen een film waar ik van ben gaan houden. 

The Village (2004)
Oordeel: 7,5/ 10
Regisseur: M. Night Shyamalan 
Voor het eerst gezien in de bioscoop in 2004, sindsdien drie maal op DVD, 1 maal op TV en 1 maal On Demand

Regisseur M. Night Shyamalan kreeg naam en faam bij het 'grote publiek' door zijn internationaal gelauwerde film 'The Sixth Sense' uit 1999. In die film wist Shyamalan een aantal elementen nagenoeg perfect samen te brengen. Onderweg naar de verassende twist liet de regisseur slechts broodkruimels achter die je als oplettende kijker kon oppikken of niet. Hoewel door velen de film waarschijnlijk nooit nog eens zal zijn bekeken, is het juist bij een tweede keer dat de kwaliteit van The Sixth Sense verder groeit. 

Na zijn 'debuut' (qua bekende titels) maakte Shyamalan zichzelf een stijl eigen die interessant te noemen is maar tegelijk zijn films niet meer echt in de buurt bracht van zijn zo sterke debuutfilm. Na deze The Village kwam er zelfs een beetje een keerpunt in Shyamalans carriére waarbij de man langzamerhand de gave wat kwijt leek te raken. Met zeer matige films als After Earth, The Happening en The Last Airbender tot gevolg. Met The Visit uit 2015 vond Shyamalan zijn weg ietwat terug uit het dal, al blijft het werk van de beste man niet perse constant. 

Op The Village uit 2004 kwam de nodige kritiek. Hoewel ook genoeg lofzang en een behoorlijke schare liefhebbers werd de film ook net zo goed aangewezen als het moment waarop de teloorgang van de Shyamalan films zich inzette. Vooral met dat ben ik het nooit echt eens geweest. Sterker nog, ik hou zelfs een beetje van deze film. En als je van iets (of iemand) houdt dan neem je ook vaak de tekortkomingen erbij en dat geldt dus voor mij in het geval van The Village. 

Want dat dit niet bepaald een perfecte film is, staat buiten kuif. In het verhaal bereikt Shyamalan geen perfect. Er zitten genoeg niet logische en ook niet geheel overtuigende elementen in. Echt spannend valt The Village ook niet te noemen. Wist hij in vorige films je nog bij momenten naar het puntje van je stoel of de bank te brengen, daar van is niet zo veel over in The Village. Maar wat maakt de film voor mij dan zo'n genot?

Het is vooral de sfeer van deze film. Van begin tot eind ademt deze film een bepaalde serene, kalme, boeiende en soms beklemmende sfeer uit die mij iedere keer weer raakt. Meteen voel ik me betrokken bij de film en vooral bij de personages. En vooral op dat vlak heeft Shyamalan echt goede zaken gedaan. Hij zet acteurs op rollen die geweldig bij hen passen. Je kan zeker beargumenteren dat grote namen als Willam Hurt, Joaquin Phoenix, Brendan Gleeson, Sigourney Weaver en Adrien Brody in andere films meer de sterren van de hemel spelen dan hier, ze zijn in The Village allemaal stuk voor stuk heel goed in dat wat ze neerzetten. Tel daar een charismatische Bryce Dallas Howard bij op, die mij in zowat iedere scéne die ze speelt weet te raken en The Village heb ik al vanaf de allereerste keer in de bioscoop in 2004 tot aan nu, de laatste keer in 2023 op On Demand, in mijn hart gesloten.

The Village is Shyamalans zesde langspeelfilm en is te streamen op Disney + alsmede te koop of te huur via Pathé Thuis. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Watchlist Nov. 2023

Watchlist Jan. 2024

Watchlist Dec. 2023